Polski miłośnik astronomii odkrył pięć nowych gwiazd zmiennych

Od początku sierpnia tego roku Gabriel Murawski z PTMA Białystok podczas swych obserwacji tranzytów egzoplanet odkrył aż pięć nowych gwiazd zmiennych!

Pierwsze odkrycie pochodzi z nocy 1/2 sierpnia 2017 roku. Dwudziestoletni miłośnik astronomii przeprowadził wówczas własne fotometryczne obserwacje gwiazdy HD 5843 leżącej w konstelacji Ryb. Nowe odkrycia zostały oficjalnie potwierdzone przez AAVSO (ang. American Association of Variable Star Observers) - organizację zrzeszającą obserwatorów gwiazd zmiennych nie tylko z Polski, ale i z całego świata. Z nowo znalezionych przez Polaka gwiazd zmiennych dwie są typu DSCT (Delta Scuti), dwie EA (typu Algola) i jedna EW (W Ursae Majoris).

Obiekty te znajdują się między innymi w konstelacjach Łabędzia, Andromedy, Pegaza i Ryb. Najjaśniejszą z nich jest HD 5843 o jasności 8 magnitudo. Warto wiedzieć, że odkrycia tych obiektów zostały dokonane "przypadkiem" podczas prób zaobserwowania tranzytów planet pozasłonecznych, jednak na chwilę obecną nie podejrzewa się istnienia żadnej planety wokół tych gwiazd. Na dziś dzień młody odkrywca znalazł jednak piętnaście takich kandydatek w obserwacyjnych danych archiwalnych. Na bazie danych SWASP, ASAS-SN i K2 Gabriel planuje również  przeprowadzenie dokładnej analizy ich zmienności.

Wszystkie obserwacje zostały wykonane przy pomocy kamery ASI178MM-c, obiektywu Canon FD 300mm f/2.8L i montażu paralaktycznego EQ5. Warto też dodać, że tego typu pulsujące gwiazdy zmienne są wykorzystywane w astronomii jako świece standardowe - obiekty służące do wyznaczania odległości we Wszechświecie. Astronom amator, posiadając własne obserwacje, mógł przy tym skorzystać z archiwalnych danych (K2, HIPPARCOS oraz ASAS), na podstawie których zweryfikował swe detekcje w celu potwierdzenia lub wykluczenia charakterystycznych zmian blasku. Ostatniego, piątego odkrycia dokonano podczas obserwacji tranzytu planety pozasłonecznej KELT-16 b.

"Odnalazłem nową gwiazdę zmienną, która wcześniej nie była skatologowana w VSX. Jak na mój zestaw, jest bardzo słaba - ma zaledwie 14.5 magnitudo, a rejestruję obiektywem o parametrach 300mm f/2.8. W związku z tym rozrzut pomiarowy jest dość duży i można byłoby go łatwo poprawić stosując uśrednianie pomiarów (bo przy pojedynczych i tak jest dość gęsto)" - podsumowuje Gabriel Murawski.

W ciągu najbliższych tygodni Gabriel planuje dalsze poszukiwanae nietypowych krzywych zmian blasku. Prowadzi również akcję obserwacyjną PDS 110, której głównym celem, jest sprawdzenie, czy wokół tej gwiazdy znajduje się duża planeta z pierścieniami podobna do Saturna.

Gratulujemy młodemu astronomowi amatorowi odkryć - wierzymy, że już niebawem usłyszymy o jego kolejnych sukcesach!

Wykres krzywej zmian jasnosci gwiazdy GSC 02752-00490 (Gabriel Murawski)