Pomysłodawca satelitów BRITE został odznaczony

Profesor Sławomir Ruciński, pomysłodawca satelitów BRITE - pierwszych polskich satelitów naukowych - został odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski za wybitne osiągnięcia naukowe w dziedzinie astronomii.

Uroczystość miała miejsce 25 września 2015 r. w Centrum Badań Kosmicznych PAN w Warszawie. Order wręczyła Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego prof. Lena Kolarska-Bobińska. Decyzja o przyznaniu orderu została wydana przez Prezydenta RP w dniu 20 maja 2015 r.

Prof. dr hab. Sławomir Ruciński jest polskim astronomem mieszkającym w Kanadzie od 1984 roku. Studia ukończył na Uniwersytecie Warszawskim, gdzie również uzyskał stopień doktora. Później pracował w Obserwatorium Astronomicznym Uniwersytetu Warszawskiego w latach 1965-1980. Następnie pracował m.im. w Max Planck Institute w Monachium w Niemczech oraz w Institute of Astronomy w Cambridge w Wielkiej Brytanii. W końcu przeniósł się do Kanady i podjął pracę na Uniwersytecie w Toronto, a później w Institute of Space and Terrestrial Science w Toronto, był także dyrektorem zarządzającym w David Dunlap Observatory (DDO).

Jego dziełem jest kanadyjski satelita MOST. Zaproponował także polski udział w projekcie BRITE, dzięki czemu w naszym kraju zbudowano dwa satelity naukowe Lem i Heweliusz. Lem został wystrzelony w listopadzie 2013 r., a Heweliusz w sierpniu 2014 r. BRITE to projekt austriacko-kanadyjsko-polski, którego celem są precyzyjne badania blasku najjaśniejszych gwiazd.

Prof. Sławomir Ruciński. Fot.: Tomasz Zawistowski / Wikipedia.