Porównanie widoku Marsa podczas poprzedniej i obecnej opozycji

Dzisiaj Wielka Opozycja Marsa. Zachęcamy do obserwacji planety, również w kolejne dni i tygodnie. W wypatrywaniu szczegółów na powierzchni będzie niestety przeszkadzać burza pyłowa, ale za to pomóc mogą zdjęcia z Kosmicznego Teleskopu Hubble'a.

Na witrynie internetowej Kosmicznego Teleskopu Hubble'a opublikowano najnowszą fotografię Czerwonej Planety wykonaną tym orbitalnym teleskopem. Zdjęcie nie jest jednak tak wyraźne jak przy poprzedniej opozycji, gdyż na Marsie trwa obecnie wielka burza pyłowa, co utrudnia dostrzeżenie różnych struktur na powierzchni. Zresztą sami zobaczcie na porównawnym zdjęciu.

Zdjęcie Marsa wykonane 18 lipca 2018 r. przy pomocy Kosmicznego Teleskopu Hubble’a. Źródło: NASA, ESA, STScI.

Zdjęcie Marsa wykonane 18 lipca 2018 r. przy pomocy Kosmicznego Teleskopu Hubble’a. Wskazano różne struktury na powierzchni planety. Na zdjęciu widoczne są także dwa księżyce planety. Źródło: NASA, ESA, STScI.

Porówanenie widoku Marsa w trakcie opozyji w roku 2016 i 2018. Zdjęcie z roku 2016 było wykonane w pochmurny marsjański dzień, ale mimo tego wyraźnie widać wiele struktur na powierzchni. Z kolei na zdjęciu z roku 2018 widoczność struktur powierzchniowych jest dużo gorsza, gdyż na planecie trwa aktualnie wielka burza pyłowa. Źródło: NASA, ESA, STScI.

Źródło: NASA/ESA