Setny start rakiety Ariane 5

Rakieta Ariane 5 przeprowadziła 100. start, w którym wyniosła na orbitę parę satelitów telekomunikacyjnych.

Europejska rakieta wystartowała w środę o 0:38 czasu polskiego z kosmodromu Kourou w Gujanie Francuskiej. Start przebiegł pomyślnie i oba ładunki trafiły na swoją docelową orbitę.

Relacja ze startu. Źródło: Arianespace.

Satelitami wyniesionymi podczas misji były: Horizons 3e oraz podwójny satelita Azerspace-2/Intelsat 38. Horizons 3e to ponad 6-tonowy satelita przeznaczony do obsługi przesyłu danych wysokiej przepustowości dla klientów w regionie Azji Pacyficznej. Satelita zajmie pozycję 169 E na orbicie geostacjonarnej.

Drugim wysłanym statkiem jest Azerspace-2/Intelsat 38. Jest to sprzęt o wadze 3500 kg dla dwóch firm, który trafi na pozycję 45E na orbicie geostacjonarnej. Satelita udostępni usługi telewizji satelitarnej, komunikacji rządowej i firmowej na rynek Europy, Centralnej i Południowej Azji, Bliskiego Wschodu oraz Północnej Afryki.

100 lotów Ariane 5

Ariane 5 to ciężka rakieta nośna, rozwijana przez Europejską Agencję Kosmiczną. Jej głównym przeznaczeniem jest wysyłanie ciężkich ładunków, głównie na orbity transferowe do pozycji geostacjonarnej.

Kiedy rakieta debiutowała w swojej pierwszej wersji w 1996 roku, mogła wynieść na orbitę GTO ładunek ważący maksymalnie 6900 kg. Po sześciu latach od debiutu, rakieta doczekała się ulepszonej wersji ECA, z lepszym silnikiem dolnego stopnia i drugim stopniem na mieszankę ciekłego wodoru i tlenu (podobnie jak pierwszy stopień). Wyposażona w wydajniejsze silniki i powiększone człony pomocnicze na paliwo stałe rakieta mogła wynieść na orbitę transferową do GEO już 9600 kg.

Od wprowadzenia wersji ECA, Ariane 5 latała 66 razy z czego 65 lotów zakończyło się całkowitym powodzeniem.

Kolejną znaczącą wersją rakiety był wariant ES, który do tej pory latał 8 razy. Rakieta ta została przystosowana do lotów na niską orbitę i może wynieść na nią 21 000 kg. Na Ariane 5 ES latały europejskie statki towarowe ATV oraz satelity nawigacji europejskiej Galileo.

Obecnie projektowana już jest następczyni Ariane 5. Ariane 6 ma zadebiutować w przyszłej dekadzie. Na razie Ariane 5 ma jeszcze zaplanowane 22 loty. Rakieta wyniesie w 2021 roku Teleskop Kosmiczny Jamesa Webba, a na chwilę obecną jej ostatnim lotem ma być misja do księżyców Jowisza JUICE w 2022 roku.

Źródło: Arianespace/NS

Na zdjęciu: Rakieta Ariane 5 startująca w swojej 100. misji. Źródło: Arianespace.