Smartfon może pomóc w odkryciach naukowych

Aplikacja BOINC w wersji na Androida
Posiadacze smartfonów i tabletów mogą pomóc w odkryciach astronomicznych. Od niedawna platforma BOINC, na której działają różne społecznościowe projekty naukowe do obliczeń rozproszonych, dostępna jest na urządzenia z systemem Android.

Do tej pory taki sposób znany był z komputerów PC. Teraz ochotnicy mogą zgłaszać się do udziału w danym projekcie także poprzez instalację specjalnego programu na telefonie komórkowym. Nie jest potrzebna specjalistyczna wiedza z danej dziedziny, po prostu udostępnia się nieużywaną moc obliczeniową procesora swojego urządzenia.

Oficjalną aplikację BOINC można pobrać ze sklepu Google Play, oczywiście za darmowo. Autorem oficjalnego programu jest Space Science Laboratories, U.C. Berkeley. Aplikację mogą instalować posiadacze urządzeń, na których działa system operacyjny Android w wersji 2.3 lub wyższej. Obecnie androidowa wersja BOINC wspiera projekty Asteroids@home (badania planetoid) oraz Einstein@home (poszukiwanie fal grawitacyjnych i pulsarów) oraz kilka dodatkowych związanych z innymi dziedzinami nauki. Liczba projektów obsługiwanych przez wersję pecetową jest znacznie dłuższa.

Źródło: BOINC / University of California.

Ilustracja: Zrzut ekranu z androidowej aplikacji BOINC. Źródło: Space Science Laboratories, U.C. Berkeley.