Sonda Cassini przeleciała w pobliżu Dione

Sonda kosmiczna Cassini minęła 16 czerwca 2015 r. jeden z większych księżyców Saturna - Dione. NASA zaprezentowała na swoich stronach internetowych zdjęcia nadesłane przez sondę.

Minimalna odległość podczas przelotu wyniosła 516 kilometrów od powierzchni Dione. Planowany jest jeszcze jeden finalny przelot koło tego Księżyca przed końcem misji Cassini. Przelot nastąpi 17 sierpnia 2015 r., sonda minie księżyc w odległości 474 kilometrów. Z kolei najbliższa odległość podczas jednego z dawniejszych przelotów wyniosła zaledwie 100 kilometrów od powierzchni, było to w grudniu 2011 roku.

Dione jest księżycem Saturna, czwartym pod względem wielkości. Odkrywcą obiektu jest Giovanni Cassini, który dostrzegł księżyc w 1684 roku. Dione ma rozmiary 1118 km i budowę głównie z lodu wodnego z domieszką skał. Powierzchnia księżyca ma na jednej z półkul kratery uderzeniowe, a na drugiej lodowe klify, które być może są efektem działalności tektonicznej. W roku 2010 sonda Cassini zaobserwowała obecność bardzo rozrzedzonej, szczątkowej atmosfery wokół Dione. Występują w niej jony tlenu, a gęstość jest kilka miliardów razy mniejsza niż w przypadku atmosfery ziemskiej - odpowiada gęstości atmosfery Ziemi na wysokości 480 km. Okres orbitalny Dione wynosi 2,7 dnia, a wielka półoś orbity około 377 tysięcy km.

Cassini-Huygens to misja prowadzoną przez NASA wspólnie z Europejską Agencją Kosmiczną (ESA) oraz Włoską Agencją Kosmiczną. Sonda została wystrzelona z Ziemi w 1997 roku, a na orbitę wokół Saturna dotarła w 2004 roku.

Dione, jeden z księżyców Saturna, na fotografii uzyskanej 16.06.2015 r. przez sondę Cassini z odległości 77 tysięcy km. W tle widać pierścień Saturna. Rozdzielczość wynosi 463 metry na piksel. Źródło: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute.