Start obserwatorium Gaia został przełożony

Obserwatorium kosmiczne Gaia (wizja artysty)
Jak poinformowała Europejska Agencja Kosmiczna (ESA), start obserwatorium Gaia nie nastąpi w planowanym terminie 20 listopada b.r. Z powodu wykrycia usterki na innym satelicie, który posiada podobne elementy, co Gaia, start przełożono. Być może nastąpi on w okresie świąteczno-noworocznym.

Usterka dotyczy dwóch transponderów, które służą do generowania sygnałów czasu dla odbierania danych telemetrycznych.  ESA zdecydował, że transpondery zostaną wymontowane z obserwatorium. Obecnie Gaia znajduje się w Kourou w Gujanie Francuskiej, gdzie ESA posiada swój kosmodrom. Wymontowane elementy będą przewiezione do Europy, gdzie w centrum ESA potencjalnie wadliwe komponenty zostaną zastąpione nowymi.

Skutkiem tej operacji jest odwołanie startu planowanego na 20 listopada b.r. Następne okno startowe dla misji kosmicznej Gaia otwiera się 17 grudnia 2013 r. i trwa do 5 stycznia 2014 r. ESA poda nową datę startu, gdy ustali dokładny harmonogram naprawy tranponderów.

Celem misji Gaia jest zbadania miliarda gwiazd i wykonanie precyzyjnej, trójwymiarowej mapy Drogi Mlecznej. Obserwatorium zbada pozycje, ruchy w przestrzeni, temperatury, moc promieniowania i skład chemiczny gwiazd.

Artystyczna wizja obserwatorium Gaia, które wykona trójwymiarową mapę Drogi Mlecznej. Źródło: ESA/ATG medialab; zdjęcie tła: ESO/S. Brunie.