Start sondy ExoMars 2016 przesunięty

Trace Gas Orbiter
Niedawno odkryty problem dotyczący dwóch czujników w układzie napędowym służącym do wejścia w atmosferę, opadania i lądowania, spowodował przesunięcie pierwotnie planowanego na styczeń startu misji ExoMars 2016. Późniejszy start wciąż zmieści się w oknie startowym na początku 2016 roku.

ExoMars to wspólne przedsięwzięcie Europejskiej Agencji Kosmicznej ESA oraz rosyjskiej agencji Roskosmos. Zalecenie przesunięcia startu misji zostało wspólnie wypracowane przez zespoły obu agencji i zostanie zatwierdzone przez kierownictwo 24 września.

Moduł Schiaparelli sprawdzi skuteczność kluczowych technologii dowodząc, że Europa posiada zdolność przeprowadzenia kontrolowanego lądowania na Marsie.

Moduł Schiaparelli o masie 600 kg zostanie wysłany w kierunku Marsa na szczycie sondy Trace Gas Orbiter, która wejdzie na orbitę wokół Czerwonej Planety i rozpocznie pięcioletnią misję badania atmosfery pod kątem wyszukiwania gazów mogących świadczyć o obecnej aktywności biologicznej lub geologicznej na Marsie.

Schiaparelli oddzieli się od orbitera trzy dni przed dotarciem do Marsa i wejdzie w atmosferę z prędkością 21 000 km/h. Po fazie hamowania w górnych warstwach atmosfery, oraz fazie opadania na spadochronie, układ odrzutowy napędzany ciekłym paliwem wyhamuje lądownik do prędkości mniejszej niż 5 km/h na wysokości 2 m nad powierzchnią.

W tym momencie silniki zostaną wyłączone, a lądownik opadnie na powierzchnię.

Od momentu wejścia modułu Schiaparelli w atmosferę do lądowania w regionie Marsa zwanymi Meridiani Planum upłynie niecałe osiem minut.

Jednak niedawno odkryto usterkę w dwóch przetwornikach ciśnienia zainstalowanych w układzie napędowym.

“Zidentyfikowano fabryczną usterkę dwóch przetworników ciśnienia. Nie możemy pozwolić sobie na jakikolwiek wyciek, który mógłby stać się przyczyną niepowodzenia misji wskutek nieprawidłowego lądowania na Marsie," powiedział Don McCoy, menedżer projektu ExoMars.

“ESA nie zdecydowała się na podjęcie takiego ryzyka i nakazała usunąć oba instrumenty z modułu lądownika. Z tego też powodu nie możemy już dotrzymać pierwotnego terminu startu planowanego na styczeń 2016 roku.

“Cieszymy się, że udało nam się odpowiednio wcześnie wykryć usterkę i teraz skupiamy się na pracy, aby móc wysłać sondę w kierunku Marsa w dniu 14 marca.”

Okno startowe otwarte jest od 14 do 25 marca i dzięki odpowiedniemu położeniu Ziemi i Marsa na swoich orbitach, sonda może dotrzeć do Marsa w październiku 2016 roku.

Zestaw czujników naukowych zainstalowanych na pokładzie lądownika Schiaparelli będzie zbierał dane dotyczące atmosfery podczas wejścia w atmosferę, opadania i lądowania, a następnie będzie wykonywał lokalne pomiary otoczenia w miejscu lądowania.

Niemniej jednak z uwagi na fakt, że głównym celem misji jest zademonstrowanie technologii niezbędnych do lądowania przyszłych misji, faza naukowa misji Schiaparelli została ograniczona.

Schiaparelli stanie się także celem przyszłych pomiarów laserowych - w tym celu został wyposażony w odpowiedni reflektor.