Sztuczna inteligencja znajduje nowe kratery na Księżycu

kratery na Księżycu

Pomimo znacznego postępu technologicznego w ciągu ostatnich kilku dekad metody liczenia kraterów na Księżycu nie posunęły się zbytnio naprzód. Przez długi czas wydawało się nawet, że skutecznie rozpoznaje je tylko ludzkie oko. W celu wyeliminowania długiego czasu i monotonii ręcznego śledzenia kraterów księżycowych naukowcy z University of Toronto Scarborough podjęli próbę stworzenia innowacyjnej techniki. Pozwoliła ona odkryć aż 6000 nowych kraterów!

Jak liczyć kratery? W przypadku najbliższego nam obiektu z takimi tworami poza Ziemią, czyli Księżyca, tradycyjnie ogląda się jego mapy i po prostu ręcznie identyfikuje kolejne z nich. Teraz jednak badacze zdołali opracować metodę opartą na sztucznej inteligencji, która może zautomatyzować cały ten proces, a przez to oszczędzić czas i wysiłek. Metoda ta wykorzystuje splotową sieć neuronową – ten sam algorytm uczenia maszynowego, który używany jest w rozpoznawaniu obrazów i w przypadku autonomicznych samochodów. Zespół naukowców wykorzystał do trenowania sieci neuronowych dane pochodzące z map uzyskanych przez krążące wokół Księżyca satelity. Trening odbył się dla dwóch trzecich powierzchni Księżyca. Następnie przetestowano nową metodę na pozostałym jego obszarze – z powodzeniem.

Algorytm był w stanie odwzorować niewidoczny teren z niewiarygodną dokładnością i szczegółowością. Zidentyfikowano dwa razy więcej kraterów, niż możliwe było to dotąd z pomocą metod manualnych. Ostateczne odkryto też około 6000 nowych kraterów księżycowych!

Na Księżycu nie ma obecnie wody w stanie ciekłym, płyt tektonicznych ani istotnej atmosfery. Jego powierzchnia ulega bardzo niewielkiej erozji, dzięki czemu nawet bardzo stare kratery są zachowane w niemal idealnym stanie. Naukowcy mogą więc dokładnie badać ich rozmiary, wiek i siłę dawnych uderzeń, co pozwala im uzyskać lepszy wgląd w ewolucję Układu Słonecznego. Autor pracy v Ali-Dib i jego koledzy z zespołu – planują teraz dalej ulepszać swój algorytm, a także przetestować go na innych ciałach niebieskich, takich jak Mars oraz księżyce Saturna i Jowisza.

Zdjęcie: Nowy algorytm oparty na sztucznej inteligencji ma za zadanie automatycznie lokalizować kratery na Księżycu  z większą szybkością i precyzją niż poprzednie, ręczne metody. Tu widzimy krater Dedalus położony na tzw. ciemnej stronie Księżyca. Źródło: NASA

Zdjęcia na górze strony: przykładowa próbka danych z sondy Mercury MESSENGER (Global DEM): zestaw danych treningowych (na dole po lewej) oraz dane przetworzone i faktycznie rozpoznane kratery (na górze). Niebieskie kółka przedstawiają kratery rozpoznane przez algorytm, które z powodzeniem dopasowano do map, czerwone kółka oznaczają nowe wykrycia kraterów przez algorytm, a fioletowe  inne kratery, niezidentyfikowane przez sztuczną inteligencję. Źródło: Ali-Dib et al.