Teleskop Hubble'a wykrył "krwawiącą" atmosferę na jednej z egzoplanet

Planeta GJ 436 b, wizja artysty.

Astronomowie odkryli ogromny obłok wodoru wydobywający się z atmosfery planety GJ 436b krążącej wokół pobliskiej gwiazdy. Rozległa struktura podobna do ogona komety nazwana została "Behemoth", i jest 50 razy większa od macierzystej gwiazdy. Wodór tworzący obłok paruje z gorącej, podobnej rozmiarem do Neptuna planety wskutek silnego promieniowania gwiazdy.

Tego typu zjawisko zostało zaobserwowane po raz pierwszy wokół tak małej planety. Okrycie może przyczynić się do zrozumienia w jaki sposób powstają planety zaliczane do kategorii Gorących Super Ziemi (ang. Hot Super-Earths). Najprawdopodobniej ich atmosfera, złożona głównie z wodoru, wyparowuje pozostawiając skalisty rdzeń.

David Ehrenreich z Obserwatorium Uniwersytetu Genewskiego uważa, że obecne prosesy utraty atmosfery nie zagrażają planecie. W przeszłości, kiedy macierzysta gwiazda była młoda i generowała silniejsze promieniowanie, planeta szybciej traciła swoją atmosferę. Genewski naukowiec dodaje, że w ciągu kilku miliardów lat planeta straciła 10 procent ogólnej masy swojej atmosfery. Zakłada rownież odkrycie tysięcy takich planet w nadchodzących latach , które będą posiadały podobny wodorowy obłok.

Procesy parowania atmosfer, podobne do opisywanego, mogły przydarzyć się we wczesnych stadiach rozwoju naszego Układu Słonecznego. Bogata w wodór ziemska atmosfera mogła się wtedy rozproszyć w okresie od 100 do 500 milionów lat. Gdyba taki proces faktycznie miał miejsce, oznacza to, że w przeszłości wokół Ziemi również rozpościerał się kometopodobny ogon.

Planeta GJ 436b znajduje się bardzo blisko swojej gwiazdy, w ogległości wynoszącej zaledwie 3,2 miliony kilometrów, okrążając ją w ciągu niecałych 3 dni. Dla porównania Merkury okrąża Słońce w ciągu 88 dni w średniej odległości 58 milionów kilometrów. Opisywana egzoplateta ma co najmniej 6 miliardów lat (choć naukowcy uwazają, że może mieć nawet 12 miliadrów lat) i posiada masę równą 23 mas Ziemi. Znajduje się w odległości 30 lat świetlnych od Układu Słonecznego, będąc jedną z najbliższych odkrytych egzoplanet.

NASA’s Hubble Sees a “Behemoth” Bleeding Atmosphere Around a Warm Exoplanet