Teleskop TESS rozpoczął poszukiwania egzoplanet

TESS - teleskop NASA do poszukiwania egzoplanet krążących wokół pobliskich gwiazd rozpoczął naukową fazę misji. 25 lipca 2018 roku kamery znajdujące się na pokładzie sondy zaczęły rejestrować światło z pierwszego wyznaczonego obszaru nieba.

TESS to najnowszy satelita NASA przeznaczony do szukania planet poza Układem Słonecznym. Sonda będzie przez najbliższe dwa lata przyglądać się najbliższym i najjaśniejszym gwiazdom w naszej galaktyce, w poszukiwaniu regularnych spadków jasności ich światła - tzw. tranzytów. Naukowcy oceniają, że dzięki teleskopowi odkryjemy tysiące nowych egzoplanet.

Przeczytaj więcej na specjalnej stronie poświęconej misji TESS

Pierwsza seria danych naukowych z teleskopu powinna spłynąć jeszcze w sierpniu. Następnie co około 2 tygodnie sonda będzie wysyłała kolejną serię obserwacji, za każdym razem gdy znajdzie się najbliżej Ziemi na swojej orbicie.

Statek TESS wystartował na rakiecie Falcon 9 18 lipca z kosmodromu Cape Canaveral na Florydzie. Po wyniesieniu na przejściową orbitę, sonda przy użyciu własnego paliwa i asysty grawitacyjnej Księżyca weszła na orbitę rezonansową z Księżycem o perygeum na wysokości 108 000 km i apogeum wynoszącym 376 000 km. Okres obiegu sondy wokół ZIemi wynosi na takiej orbicie około 2 tygodnie. Pierwsze kalibracyjne zdjęcie zostało wykonane przez sondę 17 maja.

Teleskop TESS w pytaniach i odpowiedziach

Na zdjęciu: Wizualizacja artystyczna teleskopu TESS. Źródło: NASA Goddard Space Flight Center.