Udany spacer kosmiczny Rosjan

Dwójka Rosjan wyszła na zewnątrz Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, by przeprowadzić 212. spacer kosmiczny w historii działania stacji.

Inżynierowie 56. Ekspedycji w składzie Oleg Artemjew (3. spacer w karierze) i Sergiej Prokopiew (1. spacer w karierze) wyszli w skafandrach Orlan 15 sierpnia. Spacer miał potrwać 6 godzin, ale wydłużył się do prawie 8.

Głównymi zadaniami spaceru było: ręczne wypuszczenie czterech niewielkich satelitów, pobranie materiału naukowego z eksperymentów rosyjskich na zewnątrz stacji oraz montaż systemu obserwacji dzikich zwierząt Icarus.

Kosmonautom najwięcej czasu zajął montaż eksperymentu Icarus. Sprzęt ten, zamocowany na zewnętrznej ścianie modułu Zwiezda będzie pomagał śledzić wzorce migracji niewielkich zwierząt na Ziemi.Biolodzy z pozyskanych danych GPS będą mogli ocenić jak przemieszczają się wybrane gatunki, jak zmienia się gęstość ich populacji w konkretnym obszarze oraz jak rozprzestrzeniają się wśród tych zwierząt choroby. Badanie powstaje we współpracy Roskosmosu z niemiecką agencją kosmiczną DLR.

Rosjanie wypuścili też w przestrzeń kosmiczną cztery niewielkie satelity technologiczne. Są to dwa ładunki Taniusza SWSU 3 i 4, które są niewielkimi eksperymentalnymi satelitami standardu CubeSat 3U wyprodukowanymi w Kursku. Ich części zostały stworzone metodą druku addytywnego (druku 3D). Pozostała para to satelity Siriussat 1 oraz 2 - eksperymentalne ładunki z detektorami cząstek do studiowania pogody kosmicznej.

Rosjanie poradzili sobie ze wszystkimi zadaniami tego spaceru, choć zajęło im to znacznie więcej czasu niż początkowo zakładano. Był to już 7. spacer kosmiczny na ISS w tym roku. Następny zostanie przeprowadzony przez Amerykanów pod koniec września.

Źródło: NASA/NS

Na zdjęciu: Kosmonauci Oleg Artemiew oraz Sergiej Prokopiew, którzy przeprowadzili 7. spacer kosmiczny w tym roku na ISS. Źródło: NASA TV.