Ukazał się Almanach Astronomiczny na rok 2017

Almanach Astronomiczny na rok 2017
Ukazał się "Almanach Astronomiczny na rok 2017". Jest to darmowa publikacja wydawana przez Polskie Towarzystwo Astronomiczne. Ten niezbędnik każdego miłośnika spoglądania w niebo zawiera efemerydy najciekawszych zjawisk astronomicznych przez cały rok: wschody i zachody (Słońca, Księżyca, planet), dane dla planet, księżyców, planetoid, rojów meteorów, komet, gwiazd zmiennych, tabele, mapki, wykresy.

Almanach zaczął być wydawany w 2008 roku, jako kontynuacja "Kalendarza astronomicznego" wydawanego w latach 1992-2007 przez Polskie Towarzystwo Miłośników Astronomii. Od 2015 roku wydawcą jest Polskie Towarzystwo Astronomiczne, a almanach w wersji PDF można nieodpłatnie pobrać z portalu Uranii.

Oprócz tego, almanach jest udostępniany w systemie Google Play, co ułatwia korzystanie z niego przez użytkowników urządzeń mobilnych. Dzięki temu łatwiej jest go mieć zawsze pod ręką. Również w tej wersji almanach jest darmowy.

Publikacja liczy aż 274 wypełnione treścią strony. Są to tabele, wykresy, mapki, zestawienia i opisy do nich.

"Almanach Astronomiczny na rok 2017" obejmuje szczegółowe efemerydy Słońca, Księżyca i planet. Podane są również efemerydy planet karłowatych, kilkudziesięciu jaśniejszych planetoid oraz najjaśniejszych komet – dla tych klas obiektów załączono mapy ich tras na niebie. Jest także atlas Księżyca, w tym roku uzupełniony o tzw. "zjawiska sporadyczne". Mamy też spis wszystkich znanych rojów meteorów, czy szczegółowe informacje na temat zaćmień Słońca i Księżyca. Przydatne są wykresy ułatwiające obserwacje księżyców Jowisza, Saturna, Urana, Neptuna i Plutona. W dalszej części zawarto również tabelę z efemerydami kilkudziesięciu gwiazd zmiennych zaćmieniowych, cefeid, gwiazd typu RR Lyrae i miryd. Kolejny rozdział stanowią zjawiska zakryciowe - zakrycia gwiazd przez Księżyc i przez planetoidy, podane dla 12 miast w Polsce. Są także informacje i mapki przydatne przy określaniu poziomu zanieczyszczenia świetlnego.

Autorem almanachu jest Tomasz Ściężor.