Wolontariusze skuteczni w poszukiwaniu czarnych dziur

Wyszkoleni wolontariusze są równie skuteczni w znajdywaniu dżetów emitowanych przez masywne czarne dziury i dopasowywaniu ich do ich galaktyk macierzystych co zawodowi astronomowie.

Naukowcy pracujący nad projektem Radio Galaxy Zoo stworzyli w sieci podręcznik uczący wolontariuszy wyszukiwania czarnych dziur i innych obiektów emitujących duże ilości energii w zakresie radiowym.

W ramach projektu wolontariusze otrzymują zdjęcia z teleskopu wykonane w zakresie radiowym i podczerwonym i porównując je starają się dopasować "źródło radiowe" do galaktyki, w której się ono znajduje.

Wyniki pierwszego roku działania projektu Radio Galaxy Zoo kierowanego przez dr Julie Banfield z ARC Centre of Excellence for All-Sky Astrophysics oraz Australian National University i dr Ivy Wong z University of Western Australia zostały opublikowane dzisiaj w czasopiśmie Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Przed uruchomieniem projektu i dopuszczeniem do prac wolontariuszy, zespół badawczy przetestował tą samą próbkę 100 zdjęć na wyszkolonych wolontariuszach i zespole składającym się z 10 zawodowych astronomów.

"W ramach tego badania wykazaliśmy, że każdy po przeszkoleniu za pomocą naszego podręcznika, może być równie skuteczny co nasz panel ekspertów," mówi dr Banfield.

"Jak dotąd wolontariusze przejrzeli ponad 1.2 mln zdjęć radiowych wykonanych za pomocą Very Large Array w Nowym Meksyku, CSIRO Australia Telescope Compact Array oraz zdjęć w podczerwieni pochodzących z teleskopów Spitzer oraz WISE."

W ciągu jednego roku wolontariuszom udało się dopasować 60 000 źródeł radiowych do ich rodzimych galaktyk - to wyczyn, który zająłby jednemu astronomowi około 50 lat przy założeniu, że pracowałby 40 godzin tygodniowo.

Źródło: MNRAS / phys.org