Zbliża się koniunkcja Księżyca z Jowiszem

Już w nadchodzącą sobotę (29.07) na niebie dojdzie do kolejnego interesującego zjawiska astronomicznego. Tym razem Księżyc spotka się z gazowym olbrzymem - Jowiszem.

Do momentu największego zbliżenia Srebrnego Globu z jasnym Jowiszem dojdzie w nocy z 28 na 29 lipca, w okolicy godziny 00:34. Wtedy odległość pomiędzy tymi dwoma ciałami niebieskimi wyniesie zaledwie 2 stopnie i 58 minut. Zatem najlepszą porą do rozpoczęcia obserwacji tych dwóch ciał niebieskich będzie najbliższy piątkowy wieczór.

Tej nocy same obserwacje zalecamy rozpocząć w okolicach godziny 21:30, gdy Księżyc będący wówczas w fazie bliskiej 32% swej tarczy (kilka dni po nowiu), a jasny Jowisz (-1.89 mag) znajdzie się tuż nad zachodnim horyzontem. Obok nich już przy pomocy choćby małej lornetki powinniśmy być w stanie dostrzec jasną gwiazdę konstelacji Panny - Spikę o jasności 0.95 mag.

Gdy spojrzymy również tego wieczoru kilka stopni powyżej Srebrnego Globu, dojrzymy kolejną jasną gwiazdę - tym razem Arktura (alfę gwiazdozbioru Wolarza) o jasności 0.15 mag. Interesującym obiektem, na który również można poświęcić chwilkę czasu, może być gromada kulista M5 o jasności 5.65 mag znajdująca się w konstelacji Węża. Już przy użyciu lornetki o dużym polu widzenia powinniśmy bez trudu rozróżnić kilka jej najjaśniejszych gwiazd. Warto też wiedzieć, że gromada ta jest jedną z największych w Galaktyce: jej średnica szacowana jest na około 164 lat świetlnych.

Wszystkim miłośnikom nocnych astronomicznych wrażeń życzymy pogodnej nocy i udanych obserwacji!

Koniunkcja Księżyca z Jowiszem nad zachodnim horyzontem. Źródło: stellarium.org