Jego prawdziwe nazwisko to Evanghelos Odyssey Papathanassiou. Urodził się 29 marca 1943 r. w Volos, w Grecji. Zajął się muzyką jako czterolatek i już dwa lata później wystąpił przed publicznością, prezentując własną kompozycję.

Vangelis - Mythodea

Prawdziwa kariera tego muzyka zaczęła się w latach 60. od występów z grupą „Aphrodite's Child” i trwa nieprzerwanie do dziś. W tym czasie artysta zdążył m.in.: założyć własne studio nagraniowe, zdobyć Oscara (w 1982, za muzykę do filmu „Rydwany ognia”) i nagrać słynną płytę „A Tribute to El Greco” (z Montserrat Caballe i Konstantiosem Paliatsarasem), która była sprzedawana wyłącznie przez National Gallery jako dzieło sztuki.

W 1976 r. ukazała się płyta „Albedo 0,39” zawierająca takie „kosmiczne” utwory, jak „Pulstar”, „Mare Tranquillitatis” (z wkomponowanymi dialogami astronautów na Księżycu), „Sword of Orion”. Tytułowy utwór „Albedo 0,39” kończący album został zbudowany w oparciu o monotonną recytację parametrów ciała kosmicznego zwanego… Ziemią. Tą właśnie płytą Vangelis trafił na listy przebojów, a singel z utworami „Pulstar” i „Alfa” był jednym z najlepiej sprzedawanych w tamtym okresie!

Ostatnio Vangelis zajął się także organizacją artystycznej strony dużych imprez, np. przekazania przez Grecję ognia olimpijskiego Australii w związku z Igrzyskami Olimpijskimi w Sydney, a ostatnio skomponował muzykę do mistrzostw świata w piłce nożnej Japonia-Korea 2002.

W lipcu 2001 r. Vangelis spełnił swe artystyczne marzenie: we wspaniałej atmosferze Olimpijskiej Świątyni Zeusa w Atenach zaprezentował światu swoją symfonię chóralną „Mythodea”.

Podczas tego wielkiego widowiska wystąpiły słynne sopranistki Kathleen Battle i Jessye Norman, którym towarzyszyła orkiestra, 120-osobowy chór i aż 20 perkusistów. Sam Vangelis zagrał na organach elektronicznych.

Polska telewizja pokazała koncert z prawie rocznym opóźnieniem, w późnych godzinach nocnych. Na szczęście „Mythodea” ukazała się na nośnikach VHS i DVD, a sama muzyka — na kasetach MC i płytach CD wydanych przez Sony Music Polska.

„Mythodea” połączyła kulturę antyczną z technologią przyszłości NASA oraz zdjęciami Marsa i została oficjalną muzyką towarzyszącą misji Mars Odyssey.

Misja ta rozpoczęła się 7 kwietnia 2001 r., gdy z Przylądka Canaveral na Florydzie wystartował statek kosmiczny NASA, który szczęśliwie dotarł do Czerwonej Planety 24 października tegoż roku. Celem misji było przeprowadzenie obserwacji planety, klimatu, zbadanie jej historii geologicznej, oraz, przede wszystkim, poszukiwanie wody i śladów życia.

Vangelis wierzy w inne cywilizacje. „Byłoby wielkim samolubstwem i ignorancją sądzić, że jesteśmy jedyni” — powiedział muzyk w wywiadzie, którego udzielił Piotrowi Iwickiemu dla „Gazety Wyborczej”. Artysta zdradził, że — mimo iż nie lubi koncertów — chętnie odwiedziłby Polskę: „Czasem łapię się, że z uwagą czytam artykuły prasowe o waszym kraju”.

Międzynarodowa popularność twórczości Vangelisa oraz jego zafascynowanie Wszechświatem sprawiły, że Centrum Małych Planet Międzynarodowej Unii Astronomicznej w Cambridge w USA nazwało jego imieniem jedną z planetoid leżących między Marsem a Jowiszem. „Vangelis” jest oddalony od Słońca o 274 mln mil i ma całkiem przyzwoite towarzystwo: „Beethovena”, „Mozarta” i „Bacha”.

(Źródło: „Urania — PA” nr 5/2002)