Japońska rakieta Epsilon wynosi na orbitę kompaktowy radar ASNARO-2

Lekka japońska rakieta Epsilon w swoim trzecim locie w historii wyniosła kompaktowego satelitę obrazowania radarowego ASNARO-2. Start miał miejsce w kosmodromie Uchinoura w południowej Japonii.

Jak masywne mogą być gwiazdy neutronowe?

Od czasu ich odkrycia w latach ‘60 ubiegłego stulecia, naukowcy próbowali odpowiedzieć na ważne pytanie: jak masywne mogą być gwiazdy neutronowe? W przeciwieństwie do czarnych dziur gwiazdy te nie mogą zyskać masy samoistnie. Po przekroczeniu pewnej granicy, nie ma w przyrodzie siły fizycznej, która mogłaby przeciwstawić się ich ogromnej sile grawitacyjnej. Po raz pierwszy astrofizykom z Uniwersytetu Goethego we Frankfurcie udało się wyliczyć ścisłą górną granicę maksymalnej masy gwiazd neutronowych.

Pulsary pozwalają nawigować w kosmosie

Zespołowi inżynierów NASA udało się zademonstrować w pełni autonomiczną nawigację przy pomocy promieniowania rentgenowskiego pulsarów. Możliwość wykorzystania tych gwiazd do nawigowania w przestrzeni kosmicznej może zrewolucjonizować możliwości sterowania przyszłymi misjami kosmicznymi do rubieży Układu Słonecznego.

Czy szybkie błyski radiowe powstają w ekstremalnych środowiskach?

Pod koniec 2016 roku Andrew Seymour z Obserwatorium Arecibo w Puerto Rico przypadkiem zarejestrował wyjątkowe silne radioźródło na niebie. Znajdowało się ono w odległości 3 miliardów lat świetlnych od Ziemi i najwyraźniej postanowiło właśnie wtedy ujawnić swą obecność. Tak zaczęła się historia związana z jednym z najbardziej tajemniczych obiektów kosmicznych.

Gwiazdowe dyski niekoniecznie związane z planetami

Astronomowie podejrzewają, że pewne struktury wskazywane często jako dowód na zachodzące obecnie procesy narodzin planet mogą też powstawać samoistnie.

Nowe gadżety Uranii - kosmiczne podkładki pod mysz

Kosmiczna podkładka pod mysz z pięknym zdjęciem obiektu astronomicznego oraz logo ulubionego czasopisma i portalu to gadżet niezbędny na biurku każdego miłośnika astronomii. Sprawdźcie nowe gadżety Uranii!

Przegląd słabych obiektów w mgławicy w Orionie

Wykorzystując Kosmiczny Teleskop Hubble’a do zagłębienia się w rozległy gwiezdny żłobek zwany mgławicą Oriona, astronomowie poszukiwali małych, słabych obiektów. To, co odkryli to największa jak dotąd populacja brązowych karłów – obiektów, które są bardziej masywne niż planety ale nie świecą tak jak gwiazdy. Naukowcy zidentyfikowali 17 par brązowy karzeł – czerwony karzeł, jedną parę brązowych karłów oraz jednego brązowego karła z planetą. Znaleźli także trzy olbrzymie planety, w tym układ podwójny, w którym dwie planety krążą wokół siebie bez obecności gwiazdy macierzystej.

Strony