Pola magnetyczne w dżetach niemowlęcej gwiazdy

Zespół naukowy kierowany przez Chin-Fei Lee z Academia Sinica Institute of Astronomy and Astrophysics (ASIAA) dokonał przełomowego odkrycia dzięki obserwacjom z udziałem sieci radioteleskopów ALMA. Potwierdzono obecność pól magnetycznych w obszarze dżetu wydobywającego się z młodej protogwiazdy

Powierzchnia Ceres bogata w węgiel

Dane z misji Dawn wskazują, że na powierzchni planety karłowatej Ceres jest kilkukrotnie większa koncentracja węgla niż w najbardziej bogatych w ten pierwiastek meteorytach, znajdowanych na Ziemi.

Powstał wysunięty najdalej na północ międzynarodowy park ciemnego nieba

Park Cairngorms
W ostatnich dniach listopada powołano dwa nowe międzynarodowe parki ciemnego nieba, w tym położony najdalej na północ z dotychczas utworzonych. Drugi powstał w pobliżu rozległej aglomeracji Chicago i jest pierwszym tego typu obiektem w stanie Illinois.

Festiwal Meteor 2018 już za nami

W dniach 8-9 września 2018 miała miejsce 8. edycja Festiwalu Meteor. Podobnie jak w roku 2017 impreza odbyła się na Pustyni Błędowskiej, w jej wojskowej części. Wydarzenie zostało zorganizowane przez Polskie Towarzystwo Rakietowe (PTR)

Radiowe poszukiwania sztucznych emisji z 'Oumuamua

Po raz pierwszy w okolicy pojawił się gość z innego układu gwiezdnego. Ale czym on jest? Asteroidą, kometą... czy obcym artefaktem?

Pierwsze zdjęcie Ziemi wykonane przez satelitę PW-Sat2

5 grudnia 2018 około godziny 10:38 UTC studencki satelita PW-Sat2 na polecenie stacji naziemnej w Warszawie wykonał pierwsze polskie zdjęcie satelitarne Ziemi. Nie jest to pierwsza polska fotografia Ziemi zrobiona z orbity. Taką jest zdjęcie wykonane ręcznym aparatem w 1978 r. przez kosmonautę mjr Mirosława Hermaszewskiego.

Znaleziono nieznaną skarbnicę planet ukrytą w pyle

Nowe badania przeprowadzone przez międzynarodowy zespół naukowców sugerują, że tzw. super ziemie i planety rozmiarów Neptuna mogą powstawać wokół młodych gwiazd znacznie częściej, niż wcześniej sądzono.

Strony