Aktualności

Astronarium nr 48 o zderzeniu gwiazd neutronowych i pierwszej kilonowej

Nowy odcinek "Astronarium" będzie poświęcony sensacji astronomicznej ogłoszonej kilka tygodni temu - pierwszej w historii jednoczesnej detekcji fal grawitacyjnych i fal elektromagnetycznych od tego samego źródła. Premiera w sobotę 25 listopada o godz. 8:05 w TVP 3, powtórki w środę o 15:35 i 00:40 oraz na YouTube.

Powołano park ciemnego nieba na pustkowiach Teksasu

Droga Mleczna nad Big Bend Ranch
Niezamieszkały obszar zachodniego Teksasu może być uznawany za raj dla miłośników astronomii. Tamtejsze nocne niebo, niemal wolne od zanieczyszczenia świetlnego, zostało objęte ochroną w postaci parku ciemnego nieba obejmującego obszar parku stanowego Big Bend Ranch.

NuSTAR bada tajemnicę dżetów czarnych dziur

Czarne dziury słyną z tego, że mają „wilczy apetyt”, jednak nie pożerają wszystkiego, co na nie opada. Mała część materii zostaje wystrzelona jako potężne strumienie gorącego gazu, zwanego plazmą, która może siać spustoszenie w ich otoczeniu. Po drodze plazma zostaje w jakiś sposób wystarczająco naładowana, aby silnie promieniować światłem, tworząc dwie jasne kolumny wzdłuż osi obrotu czarnej dziury. Naukowcy długo debatowali, gdzie i w jaki sposób się to dzieje w dżetach.

Zaobserwowano kurczenie się białego karła

Oto pierwszy wiarygodny dowód obserwacyjny na kurczenie się gwiazdy zwanej białym karłem. Gwiazda ta zmniejsza się stopniowo już od 2 milionów lat!

Chińska rakieta Długi Marsz 6 umieszcza na orbicie satelity obserwacyjne Jilin-1

Z kompleksu startowego Taiyuan wystartowała we wtorek rakieta Długi Marsz 6. W swoim drugim locie wyniosła trójkę satelitów Jilin-1, które tworzyć będą pierwszą chińską komercyjną flotyllę satelitów obrazujących.

Weź udział w kosmicznym eksperymencie

#miniSAT2018
Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy i Fundacja Copernicus Project zapraszają do wzięcia udziału w stratosferycznym eksperymencie, który odbędzie się 12 maja 2018 r. w Toruniu. Akcja jest skierowana do uczniów szkół, studentów i zespołów indywidualnych. Eksperyment należy przygotować w kapsułce po jajku z niespodzianką.

Pierwsze światło teleskopu ZTF

Teleskop ZTF (ang. Zwicky Transient Facility) zarejestrował właśnie pierwsze obrazy nieba. Objęły one obszar równoważny rozmiarowi 247 Księżyców w pełni. Donosi o tym portal Sky&Telescope.

Odkrywanie pochodzenia halo galaktycznego

Wykorzystując Teleskop Subaru znajdujący się na szczycie Maun Kea, naukowcy zidentyfikowali 11 galaktyk karłowatych oraz dwa halo galaktyczne, zawierające gwiazdy w zewnętrznym obszarze dużej galaktyki spiralnej, znajdującej się 25 milionów lat świetlnych od Ziemi. Odkrycie to, opublikowane w The Astrophysical Journal, dostarcza nowego spojrzenia na to, w jaki sposób „pływowe strumienie gwiezdne” formują się wokół galaktyk.

Bogactwo molekuł w galaktyce gwiazdotwórczej

Astronomowie znaleźli duże zasoby materii molekularnej w samym centrum aktywnej galaktyki gwiazdotwórczej NGC 253. Umożliwiła to sieć ALMA. Wykryto z jej pomocą osiem takich obłoków.

Pierwsza międzygwiazdowa planetoida niczym statek obcych

Wizualizacja zaprezentowana przez Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO) pokazuje bardzo wydłużony, skalisty obiekt, nieco przypominający kształtem statki kosmiczne z niektórych filmów lub gier science-fiction. Tak właśnie może wyglądać niedawno odkryta międzygwiazdowa planetoida 1I/2017 U1 (`Oumuamua), która przybyła spoza Układu Słonecznego.

Strony