Aktualności

Potężne flary z młodego czerwonego karła

Słowo „HAZMAT” opisuje substancje, które stanowią zagrożenie dla środowiska, a nawet dla samego życia. Wyobraź sobie, że termin ten odnosi się do całych planet, gdzie gwałtowne rozbłyski od gwiazd macierzystych mogą sprawić, że poprzez wpływ na ich atmosferę, świat nie będzie nadawał się do zamieszkania.

Dzień Informacyjny H2020: Przestrzeń kosmiczna

W dniu 20 listopada 2018 r. Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych Unii Europejskiej organizuje Dzień Informacyjny w obszarze Przestrzeń kosmiczna w programie Horyzont 2020.

Misja BepiColombo do Merkurego z polskim udziałem

Nocą z 19 na 20 października br. w kosmos wystrzelona zostanie para sond planetarnych w ramach misji BepiColombo. Na pokładzie jednej z nich znajduje się instrument opracowany z udziałem inżynierów Centrum Badań Kosmicznych Polskiej Akademii Nauk. Celem misji są badania Merkurego.

Pola magnetyczne mogą odpowiadać za aktywność czarnych dziur

Skolimowane strumienie (dżety) dostarczają astronomom najsilniejszych dowodów na to, że w sercach większości galaktyk czają się supermasywne czarne dziury. Niektóre z nich wydają się być aktywne, pochłaniają materię z otoczenia i wyrzucają strumienie ze skrajnie wysokimi prędkościami, podczas gdy inne pozostają w stanie spoczynku a nawet uśpienia. Dlaczego niektóre czarne dziury ucztują, a inne głodują? Ostatnie obserwacje z SOFIA rzucają nowe światło na to pytanie.

Przygotowania do startu pierwszej europejskiej misji do Merkurego

Już w sobotę wystartuje pierwsza europejska misja do najmniej zbadanej skalistej planety Układu Słonecznego. Europejsko-japońska misja BepiColombo zostanie wystrzelona w sobotę w drogę do Merkurego przez rakietę Ariane 5.

Astronarium nr 70 o spektroskopii

Już dzisiaj o godz. 20:30 w TVP 3 premiera nowego odcinka Astronarium. Powtórka w sobotę o godz. 14:50. Tym razem tematem będzie spektroskopia.

Rakieta Atlas V wynosi zaawansowanego satelitę telekomunikacyjnego dla wojska AEHF-4

Rakieta Atlas V wyniosła na orbitę wartego prawie 2 mld dolarów satelitę telekomunikacyjnego dla amerykańskiego wojska AEHF-4.

Odkryto źródło kosmicznego krewnego GW170817

Ponad rok temu astronomowie poinformowali o pierwszej detekcji fal elektromagnetycznych (światła) ze źródła fal grawitacyjnych. Teraz, rok później, badacze ogłaszają istnienie kosmicznego krewnego tego historycznego wydarzenia.

Chińska rakieta Długi Marsz 3B wynosi parę satelitów nawigacyjnych Beidou

11 października z kosmodromu Xichang wystartowała rakieta Długi Marsz 3B z parą satelitów nawigacyjnych chińskiej konstelacji Beidou.

Czy w galaktycznym halo wciąż rodzą się gwiazdy?

Droga Mleczna to galaktyka spiralna - płaski dysk zbudowany z gwiazd, pyłu i gazu, w którym powstaje większość nowych gwiazd. Ale dysk ten otacza dodatkowo sferyczne halo - aureola złożona głównie ze starych gwiazd i gromad kulistych. Okazuje się jednak, że gwiazdy mogą powstawać również tutaj.

Strony