Aktualności

Planeta o tytanowej atmosferze

Według najnowszych danych dostarczonych przez VLT (Very Large Telescope) Europejskiego Obserwatorium Południowego atmosfera odległego świata WASP-19b zawiera w sobie tlenek tytanu. Wywołuje on efekt tak zwanej ‘inwersji termicznej’ w górnych warstwach atmosfery, co dodatkowo podnosi już i tak niezwykle wysoką temperaturę tej egzoplanety.

Juno: zagadka zórz na Jowiszu

Misja Cassini dobiegła właśnie końca. Ale to nie koniec spektakularnych badań planet naszego układu! Naukowcy zajmujący się misją Juno zaobserwowali silną emisję energii ponad biegunowymi obszarami Jowisza. Zjawisko to wiąże się z jasnymi zorzami, które rozwijają się ponad gazowym olbrzymem.

Planeta czarna jak smoła

Astronomowie odkryli, że jedna z najlepiej zbadanych egzoplanet – WASP-12b – praktycznie nie odbija światła, przez co wydaje się całkowicie czarna. Ta obserwacja rzuca nowe światło na skład chemiczny atmosfery tej planety oraz obala wcześniejsze hipotezy na ten temat.

Łazik Curiosity wspina się na szczyt grzbietu Toward Ridge

Łazik Curiosity rozpoczął wspinaczkę po stromym wzniesieniu do bogatej w tlenki żelaza granii, która przykuła uwagę naukowców już w 2012 roku.

Astronarium nr 43 o popularyzacji astronomii

Odkrycia naukowe nie trafiają do świadomości społeczeństwa bezpośrednio z prac naukowych. W tym zadaniu rolę do spełnienia ma popularyzacja nauki, w tym popularyzacja astronomii. W nowym odcinku "Astronarium" pokazane zostaną różne sposoby popularyzacji, np. czasopismo "Urania", kanał "Astrofaza" na YouTube, Centrum Nauki Kopernik, czy jeden z astropikników. Premiera w sobotę 16 września o godz. 8:05 w TVP 3, powtórki w środy o 15:35 i 00:40.

Koniec misji Cassini! Sonda zniszczona w atmosferze Saturna

Wejście w atmosferę Saturna zakończyło dziś trwającą prawie 20 lat i owocną w wiele odkryć misję sondy Cassini. Ze statkiem utracono kontakt o godzinie 13:55 czasu polskiego. Niemal do końca jednak pracowało 10 z 12 instrumentów naukowych na sondzie. W ostatnich chwilach życia Cassini próbkował więc atmosferę planety, zmierzył jej temperaturę i po raz ostatni zaobserwował zorza polarne i burze w okolicach biegunowych. Dane te zostały odebrane przez stację odbiorczą w Canberze i będą w najbliższym czasie analizowane.

Kształt galaktyk zależny od ich prędkości obrotu

Najnowsze badanie przeprowadzone przez doktor Caroline Foster z University of Sydney po raz pierwszy potwierdza, że prędkość obrotu galaktyk ma wpływ na ich kształt. Wyniki wykazują, że galaktyki, które obracają się szybciej są bardziej płaskie niż ich wolniej obracające się odpowiedniki.

Kosmiczny teleskop Jamesa Webba będzie poszukiwał oznak życia w Układzie Słonecznym

Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba, który ma być umieszczony na orbicie w 2018 roku, będzie uważnie obserwował 2 odległe światy, które mają największe szanse bycia domem obcych form życia. Są to 2 lodowe księżyce – Enceladus, satelita Saturna, i Europa, satelita Jowisza.

Tytan przypieczętował losy sondy Cassini

Sonda Cassini po raz ostatni przeleciała w pobliżu Tytana. Największy księżyc Saturna dotknął statek swoją siłą grawitacji, kierując go na destrukcyjny kurs w stronę atmosfery planety.

Rakieta Proton-M wynosi satelitę telekomunikacyjnego Amazonas 5

Wczoraj w nocy z kosmodromu Bajkonur w Kazachstanie po raz trzeci w tym roku wystartowała ciężka rosyjska rakieta nośna Proton-M. W ponad 9-godzinnym locie wyniosła na orbitę transferową do geostacjonarnej (GTO) satelitę telekomunikacyjnego Amazonas 5 należącego do hiszpańskiej firmy Hispasat.

Strony