30 czerwca obchodzimy Międzynarodowy Dzień Planetoid

W rocznicę katastrofy tunguskiej na całym świecie obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Planetoid. Zachęcamy do obejrzenia internetowych transmisji dzisiaj i jutro. Z kolei w Polsce można wybrać się na imprezę do Żagania.

Na świecie odbędzie się ponad 2000 wydarzeń związanych z Międzynarodowym Dniem Planetoid. Niestety w Polsce w tym roku będzie ich niewiele. Na oficjalnej stronie International Asteroid Day jest wymienione tylko jedno. Klub astronomiczny "Gwiezdne Wrota" zaprasza 30 czerwca od godz. 20:00 do Żagania na obserwacje Wenus, Marsa, Jowisza i Saturna oraz na bezkrwawe polowanie na planetoidę (4) Westa.

Porównanie rozmiaru planetoidy Bennu (która jest celem badań amerykańskiej misji OSIRIS-REx) ze znanymi budynkami. Źródło: NASA Goddard Space Flight Center Conceptual Image Lab.

Ideą stojącą za ustanowieniem przez ONZ dnia 30 czerwca Międzynarodowym Dniem Planetoid jest chęć zwiększenia w społeczeństwach na całej Ziemi świadomości potenjalnego zagrożenia upadkiem planetoidy (i skutków takiej katastrofy) oraz konieczności jak nalepszego zbadania tych ciał.

Jako datę wybrano 30 czerwca, gdyż jest to rocznica katastrofy tunguskiej. W 1908 roku zniszczony został obszar syberyjskiej tajgi o średnicy kilkudziesięciu kilometrów. Przyczyną była planetoida lub kometa.

Zapewne większość naszych Czytelników pamięta z kolei rok 2013, kiedy to nad nad Czelabińskiem nastąpił wybuch niewielkiej planetoidy o średnicy 17 metrów. Na szczęście wybuchał ona na wysokośi około 30 km nad powierzchnią Ziemi, gdyz inaczej skutki dla Czelabińska i okolicznych miejscowości mogły być tragiczne.

48-godzinna transmisja Asteroid Day LIVE

Globalna transmisję o planetoidach i kosmosie poprowadzi Brian Cox. Będzie okazja poznać punkt widzenia ekspertów od planetoid, astronautów, polityków i celebrytów. W szczególności zaplanowano trwającą 6 godzin transmisję z Luksemburga, która rozpoczęła się 29 czerwca o godz. 12:00 (będzie później powtórzona), a także 2-godzinną transmisję 30 czerwca z ESO Supernova.

Odcinek Astronarium pt. "NEO - Obiekty bliskie Ziemi"