NASA znowu opóźniła datę wystrzelenia Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba

Amerykańska agencja kosmiczna po raz kolejny przełożyła planowaną datę startu następcy Kosmicznego Teleskopu Hubble'a. Teleskop JWST ma zostać wystrzelony dopiero w 2021 roku.

Zaledwie kilka miesięcy temu informowaliśmy o opóźnieniu planów startu Kosmicznego Teleskopu Jamesa Jebba z 2019 na 2020 rok, a już musimy pisać o kolejnej zwłoce. Przesunięcie jest o kolejny rok. Nowa data startu ustalona przez NASA to 30 marca 2021 roku.

Zmiany oznaczają też wzrost całkowitych kosztów projektu. Łączny budzet projektu od początków konstruowania teleskopu, przez jego wystrzelenie, eksploatację, aż do zakończenia misji ma według nowych szacunków wynieść 9,66 mld dolarów.

Decyzja NASA o przesunięciu daty startu JWST jest związana z raportem niezależnej komisji, która miała sprawdzić stan prac nad budową i testowaniem teleskopu. W raporcie wskazano na trudności techniczne i błędy ludzkie, które doprowadziły do opóźnień w planowanym harmonogramie. Agencja postanowiła przyjąć zalecenia komisji i opóźnić swoje wcześniejsze plany.

Jednocześnie władze NASA, słowami jej administratora Jima Bridenstine'a, podkreśliły, że przyszły teleskop jest niezwykle ważną misją i będzie miał kluczowe znaczenie dla badań naukowych w epoce po Kosmicznym Teleskopie Hubble'a. Szef NASA powiedział m.in.: "JWST dokona niesamowitych rzeczy, których nie byliśmy w stanie zrobić do tej pory - spojrzy na odlełe galaktyki prawie do początków czasu".

Teleskop JWST ma mieć średnicę zwierciadła 6,5 metra, a jego osłona przed promieniowaniem słonecznym będzie mieć rozmiary boiska tenisowego. W kosmos zostanie wyniesony przy pomocy europejskiej rakiery Ariane 5 z kosmodromu Kourou w Gujanie Francuskiej. W projekcie tym NASA współpracuje z Europejską Agencją Kosmiczną (ESA) oraz Kanadyjską Agencją Kosmiczną.

Artystyczna wizja Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba (JWST). Źródło: ESA, NASA, S. Beckwith (STScI) and the HUDF Team, Northrop Grumman Aerospace Systems / STScI / ATG medialab.