Sojuz MS-08 z trójką astronautów powrócił na Ziemię

Międzynarodową Stację Kosmiczną opuściło w czwartek trzech astronautów. Załoga bezpiecznie wylądowała w kapsule Sojuz MS-08 na kazachstańskich stepach.

Na Ziemię po ponad 6-miesięcznym pobycie powrócili: Oleg Artiemjew (Rosja), Drew Feustel oraz Ricky Arnold (obaj USA). Kapsuła odcumowała od stacji 4 października o 9:57 czasu polskiego. Statek już o 13:44 przyziemił na spadochronach w pobliżu kazachskiego miasta Żezkazgan.

Podczas trwającej 197 dni misji załoga przeprowadziła setki eksperymentów na orbicie, przyjęła 5 statków zaopatrzeniowych, a Feustel i Arnold przeprowadzili razem podczas pobytu na stacji trzy spacery, podczas gdy Artemjew razem ze swoim rodakiem Prokopjewem przeprowadzili najdłuższy w historii rosyjski spacer trwający 7 godzin i 46 minut.

Po zakończeniu pobytu na stacji najdłuższym stażem na orbicie może pochwalić się Artemjew, który spędził w przestrzeni kosmicznej 366 dni. Feustel po swojej trzeciej już misji ma 226 dni spędzonych poza Ziemią, a Arnold 210 dni.

Na stacji pozostała trójka członków trwającej teraz 57. Ekspedycji. Serena Auñón-Chancellor z USA, Aleksander Gerst (Niemcy) oraz Sergiej Prokopjew (Rosja) będą teraz oczekiwać przylotu kolejnej załogi.

Do stacji 11 października powinni polecieć Nick Hague (USA) oraz Aleksiej Owczinin (Rosja). Jedynie dwuosobowa załoga jest konsekwencją redukcji składu stacji przez Rosję. Rosjanie do czasu wyniesienia swojego modułu eksperymentalnego MLM Nauka planują mieć stale na orbicie jedynie dwóch kosmonautów.

Na stacji pozostała kapsuła załogowa Sojuz MS-09, w której wykryto niewielką dziurę. Nadal nie jest wyjaśnione jak powstał ubytek w strukturze statku i wstępnie na listopad zaplanowany został spacer kosmiczny, który ma dokładniej zbadać miejsce znalezienia dziury z zewnątrz.

Przeczytaj oświadczenie NASA w sprawie wycieku na stacji ISS (w języku polskim)

Na zdjęciu: Statek Sojuz MS-08 z powracającą z oribty załogą 55 i 56 Ekspedycji do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Źródło: NASA TV.