Astronarium nr 53 o planetoidach

Planetoidy, zwane też asteroidami, to temat nowego odcinka "Astronarium" - popularnonaukowego programu telewizyjnego realizowanego przez Polskie Towarzystwo Astronomiczne (PTA) i Telewizję Polską (TVP). Urania jest partnerem programu. Premiera odcinka w sobotę 3 lutego o godz. 8.05 w TVP 3, a potem na YouTube.

Czy wiecie ile jest obecnie znanych planetoid? Setki tysięcy, a jeszcze niedawno, kilkanaście lat temu było ich skatalogowanych o rząd wielkości mniej. W odcinku dowiemy się jak zróżnicowane sa to ciała, w jaki sposób naukowcy je badają i jak można dowiedzieć się jaki jest dokładnie kształt planetoidy, nawet jeśli w teleskopie widać ją jedynie jako punkt poruszający się po niebie. Przedstawiony zostanie także projekt Gaia-GOSA skierowany do miłośników astronomii - każdy chętny może w prosty prosy sposób pomóc w badaniach planetoid.

W odcinku wystąpią astronomowie z Instytutu Obserwatorium Astronomiczne UAM w Poznaniu, którzy specjalizują się w badaniach planetoid:  prof. dr hab. Tadeusz Michałowski, prof. dr hab. Agnieszka Kryszczyńska, dr Przemysław Bartczak oraz dr Toni Santana-Ros.

„Astronarium” to seria popularnonaukowych programów o astronomii i kosmosie realizowanych we współpracy Polskiego Towarzystwa Astronomicznego i Telewizji Polskiej, przy wsparciu finansowym od Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Partnerem medialnym programu jest czasopismo i portal „Urania – Postępy Astronomii”. Zdjęcia realizowane są przez ekipę telewizyjną z TVP 3 Bydgoszcz.

Zwiastun "Astronarium" nr 53