Astronauci Artemis 2 złożyli autografy na "własnej" rakiecie na rok przed startem

Astronautka NASA Christina Koch, specjalistka ds. misji księżycowej Artemis 2, podpisuje się na adapterze stopnia statku kosmicznego Orion dla rakiety Space Launch System NASA 27 listopada 2023 r. (NASA/Charles Beason)

Czwórka astronautów księżycowych z końcem listopada tego roku podpisała się własnym nazwiskiem na elemencie rakiety, która zabierze ich w podróż wokół Księżyca już pod koniec 2024 roku.

Załoga Artemis 2, odbywająca specjalne astronautyczne szkolenie księżycowe, złożyła podpisy na adapterze statku kosmicznego Orion, który zostanie zamontowany na szczycie masywnej rakiety Space Launch System (SLS). Astronauci, ubrani w sterylne stroje ochronne przeznaczone do przebywania w tzw. clean roomie, wykonali tę dość uroczystą czynność w należącym do NASA Centrum Lotów Kosmicznych Marshalla w Huntsville w stanie Alabama.

W trakcie właściwej misji Artemis 2 adapter będzie znajdował się tuż pod statkiem kosmicznym Orion. Adapter stopnia Orion to niewielka struktura pierścieniowa, która łączy statek Orion z tymczasowym kriogenicznym stopniem napędowym rakiety SLS. Membrana adaptera będzie służyła jako bariera zapobiegająca przedostawaniu się gazów powstałych podczas startu do wnętrza statku kosmicznego.

Członkami załogi Artemis 2 są dowódca NASA Reid Wiseman, pilot NASA Victor Glover (pierwsza czarnoskóra osoba, która ma opuścić niską orbitę okołoziemską), specjalistka misji NASA Christina Koch (pierwsza taka kobieta) oraz astronauta Kanadyjskiej Agencji Kosmicznej (CSA) Jeremy Hansen (pierwszy nie-Amerykanin). Artemis 2 ma być pierwszą załogową misją księżycową od czasu lądowania statku Apollo 17 na naszym naturalnym satelicie w 1972 roku.

Astronauci przechodzą obecnie intensywny cykl szkoleń wraz z procedurami medycznymi, a niebawem czeka ich jeszcze ćwiczenie z zakresu odzyskiwania statku na morzu z NASA i Marynarką Wojenną USA. Sam statek kosmiczny Orion zdał pomyślnie swój pierwszy test włączenia zasilania w Kennedy Space Center NASA 6 listopada.

Załoga Artemis 2