Chiny wysyłają do stacji Tiangong misję towarową Tianzhou 7

img

Z kosmodromu Wenchang na wyspie Hainan w Chinach wystartowała rakieta Długi Marsz 7. W kierunku chińskiej stacji kosmicznej Tiangong wysłała towarowy statek Tianzhou 7.

Lot rozpoczął się 17 stycznia 2024 r. o 15:27 czasu polskiego. Rakieta Długi Marsz 7 spisała się bezbłędnie i po około 10 minutach bezzałogowy statek Tianzhou 7 trafił na docelową orbitę, z której poleciał do stacji Tiangong. Tianzhou 7 leciał po przyspieszonej trajektorii spotkania ze stacją, dlatego już po 3 godzinach znalazł się w jej pobliżu i wykonał udany manewr dokowania.

Jest to już 6. misja towarowa realizowana przez Tianzhou dla stacji Tiangong. Zaopatrzenie zostanie wypakowane przez obecnie przebywającą półroczną ekspedycję Shenzhou 17. Tianzhou 7 zadokował w tylnym porcie modułu Tianhe. Miejsce to zwolnił 12 stycznia statek towarowy Tianzhou 6.

Tianzhou bazuje na pierwszej testowej chińskiej stacji kosmicznej Tiangong-1. To sprawia, że to największy statek towarowy użytkowany na potrzeby misji do stacji załogowych. Można w nim przewieźć nawet ponad 7 t zaopatrzenia. To ponad 2 razy więcej od możliwości statków Progress i Dragon 2 latających do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Rakieta Długi Marsz 7, która wyniosła tę misję to dwustopniowa rakieta nośna z czterema dodatkowymi bocznymi członami. Zarówno centralny dolny stopień i rakiety boczne są zasilane silnikami YF-100 na kerozynę RP-1 i ciekły tlen. Każda boczna rakieta ma jeden taki silnik, a człon centralny parę. Drugi stopień zasila zestaw 4 mniejszych silników YF-115 napędzanych tą samą mieszanką.

System ten debiutował w 2016 r. i ma kluczowe znaczenie dla programu chińskiej załogowej stacji kosmicznej. Za pomocą tej rakiety wysyłane są wszystkie misje towarowe. Wariant tej rakiety 7A z dodatkowym kriogenicznym górnym stopniem wynosi ciężkie ładunki na orbitę GTO (transferową orbitę do pozycji geostacjonarnej).

Na podstawie: Xinhua

Na zdjęciu: Rakieta Długi Marsz 7 startująca z Wenchang z misją Tianzhou 7. Źródło: Xinhua/Liu Jinhai.