Starty rakiet (16 - 29 lutego 2024)

hIII

10 rakiet orbitalnych startowało w drugiej połowie lutego. Trzy razy rakiety Falcon 9 wysyłały satelity Starlink, pierwszy raz udał się lot japońskiej rakiety H3, a z Nowej Zelandii rakieta Electron wystrzeliła zwiadowcę śmieci kosmicznych. Zapraszamy na krótkie podsumowanie lotów na świecie.

Powrót po nieudanym debiucie

17 lutego 2024 r. swój drugi lot wykonała rakieta H3 – nowy system nośny Japonii. Niecały rok wcześniej debiut tej rakiety się nie powiódł. Usterka elektryki w drugim stopniu spowodowała, że nie uruchomił się w locie i utracono cennego satelitę ALOS-3.

Tym razem Japończycy nie ryzykowali i na szczycie rakiety umieścili symulator masy i parę małych eksperymentalnych satelitów. Lot z portu kosmicznego Tanegashima się powiódł. Rakieta H3 zastąpi rakiety serii HII, które rozpędzały na orbitę najważniejsze japońskie ładunki przez ostatnie 20 lat. Jeszcze w tym roku H3 wyniesie satelitę obserwacyjnego ALOS 4, ładunek wojskowy i satelitę lokalnego systemu nawigacyjnego. W przyszłości z usług rakiety korzystał będzie statek towarowy HTV-X, który ma latać do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, a w dalszej przyszłości do wokółksiężycowej stacji Gateway.

Indyjski satelita pogodowy

17 lutego odbył się też drugi w tym roku start indyjskiej rakiety. Z kosmodromu Satish Dhawan wystrzelono rakietę GSLV Mk II z zaawansowanym satelitą pogodowym INSAT 3DS. Geostacjonarny satelita dołączy do bliźniaczego INSAT 3DR wysłanego w 2016 r. Statek jest wyposażony w 19-kanałową sondę atmosferyczną i wielospektralne urządzenie obrazujące w 6 pasmach światła.

astroscale
Satelita ADRAS-J (wizja artystyczna). Źródło: Astroscale.

Japoński zwiadowca śmieci kosmicznych

18 lutego druga najpopularniejsza rakieta nośna w USA – Electron firmy Rocket Lab wystartowała z przylądka Mahia w Nowej Zelandii, wysyłając na orbitę satelitę ADRAS-J japońskiej firmy Astroscale.

Zadaniem satelity będzie podlecenie i dokładna inspekcja górnego stopnia rakiety H-IIA, który jest śmieciem kosmicznym na niskiej orbicie okołoziemskiej. W drugiej fazie w przyszłości firma chce w kontrolowany sposób usunąć ten zużyty człon rakietowy z orbity. Astroscale dzięki tym demonstracjom ma ambicje być pierwszą komercyjną firmą, która będzie świadczyć usługi usuwania dużych śmieci kosmicznych.

SpaceX dla Indonezji

20 lutego z Cape Canaveral wystartowała rakieta Falcon 9 firmy SpaceX. W udanym locie wyniosła na orbitę indonezyjskiego satelitę telekomunikacyjnego wysokiej przepustowości Merah Putih 2. 4-tonowy statek będzie nadawał z pozycji 113 E na orbicie geostacjonarnej dla klientów państwowej spółki Telkomsat. Satelita został zbudowany przez firmę Thales Alenia na bazie ich popularnej platformy Spacebus 4000B.

Starlinki

3 dni później z kosmodromu Vandenberg startował kolejny Falcon 9. Tym razem w najbardziej typowej dla tej rakiety misji – wysłania satelitów Starlink na niską orbitę okołoziemską. W misji Starlink 7-15 na orbitę trafiły 22 statki megakonstelacji od SpaceX.

Start rakiety Długi Marsz 5 z satelitą TJSW 11. Źródło: Xinhua.

Długi Marsz 5 z tajnym satelitą

Pierwszy raz w 2024 roku Chiny przeprowadziły z kosmodromu Wenchang start swojej najpotężniejszej rakiety Długi Marsz 5. Znana z wysyłania modułów stacji kosmicznej czy misji Księżyc i Marsa rakieta tym razem wysłała tajny ładunek TJSW 11 na orbitę okołoziemską. Według oficjalnych informacji jest to statek do testów technologii telekomunikacyjnych. Eksperci podejrzewają jednak, że może chodzić o zaawansowanego satelitę zwiadu elektronicznego albo satelitę wczesnego ostrzegania przed startami rakiet.

Kolejne Starlinki

2 dni od ostatniego startu SpaceX ponownie wystrzelił rakietę Falcon 9 celem wysłania satelitów Starlink. Misja Starlink 6-39 wystartowała z kosmodromu Cape Canaveral na Florydzie, a w przestrzeń kosmiczną trafiło 24 satelitów sieci.

Rosyjski satelita pogodowy

Rosja przeprowadziła 29 lutego pierwszy w tym roku lot rakietowy z kosmodromu Wostocznyj na dalekim wschodzie Rosji. W udanej misji rakieta Sojuz 2.1b wysłała satelitę meteorologicznego Meteor-M 2-4. To trzeci umieszczony na orbicie satelita meteorologiczny nowej generacji. Dodatkowo w misji wyniesiono 16 nanosatelitów firmy SPUTNIX do śledzenia ruchu morskiego i kilka innych ładunków, w tym irańskiego nanosatelitę obserwacji Ziemi Pars 1.

Nowa chińska konstelacja?

Chiny wystrzeliły 29 lutego z kosmodromu Xichang rakietę Długi Marsz 3B. W udanym locie rakieta umieściła na orbicie komercyjnego satelitę telekomunikacyjnego WHG-01. Jest to początek nowej sieci komercyjnych satelitów dostępu do Internetu z orbity geostacjonarnej.

space
Start rakiety Falcon 9 z misją Starlink 6-40. Źródło: SpaceX.

Jeszcze więcej Starlinków

Ostatnim startem w lutym był lot Falcona 9 z kolejną porcją 23 satelitów Starlink. Rakieta z misją Starlink 6-40 wystartowała z Cape Canaveral. To była już 19. misja Falcona 9 w 2024 roku.

Na zdjęciu tytułowym: Rakieta H3 startująca z portu Tanegashima. Źródło: MHI.