Zaobserwowano gromadę kulistą wyrzuconą z galaktyki M87

Wyrzucenie gromady kulistej HVGC-1 z galaktyki M87
Badania astronomów z amerykańskiego Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics doprowadziły do odkrycia superszybkiej gromady kulistej gwiazd, która została wyrzucona z galaktyki M87. Gromada porusza się w przestrzeni poza galaktyką z prędkością 3 milionów kilometrów na godzinę.

Gromada kulista otrzymała oznaczenie HVGC-1, które jest skrótem od angielskiego terminu "hypervelocity globular cluster". Termin ten oznacza bardzo szybko poruszającą się gromadę kulistą.

Odkrycie było niespodziewane. Co prawda astronomowie od lat badali okolice galaktyki M87, ale nie spodziewali się znaleźć tak szybką gromadę. W badaniach najpierw pogrupowano gwiazdy wdług barw, aby odróżnić gwiazdy galaktyk od gwiazd gromad kulistych. Potem przeprowadzono obserwacje setek gromad teleskopem MMT w Arizonie. Kolejny etap badań obejmował komputerowe analizy danych i dokładniejsze przyjrzenie wyróżniającym się przypadkom. Większość odchyłek od normy okazała się błędami, ale w przypadku HVGC-1 duża prędkość jest rzeczywista. Gromada porusza się z prędkością ponad trzy miliony kilometrów na godzinę (około 900 km/s).

Galaktyka M87 jest olbrzymią galaktyką eliptyczną. Zawiera tysiące gromad kulistych, dużo więcej niż nasza Droga Mleczna, która ma ich około 150. Nie wiadomo co było powodem wyrzucenia gromady z galaktyki. Astronomowie stawiają hipotezę, że gromada przeszła zbyt blisko pary supermasywnych czarnych dziur w centrum M87.

Artystyczna wizja wyrzucenie gromady kulistej z galaktyki eliptycznej M87. Źródło: Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics.

Źródło: Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics