Astronarium nr 64 o Marsie

Zbliża się Wielka Opozycja Marsa, najwyższa więc pora na odcinek Astronarium poświęcony tajemnicom Czerwonej Planety. Premiera w TVP 3 dzisiaj o godz. 17:00 i 20:30, a potem na YouTube.

Mars ciekawił ludzkość od wieków. Również obecnie naukowcy nieustannie badają tę planetę - w tej chwili krąży wokół niej i eksploruje na powierzchni kilka różnych sond automatycznych i łazików, a w kierunku Mars zmierza kolejna (amerykańska misja InSight).

W programie będzie m.in. okazja dowiedzieć się jak głęboko w marsjański grunt wwierci się lądownik InSight i w jaki sposób będzie to możliwe dzięki Polakom. Innym projektem badawczym z polskim udziałem jest europejsko-rosyjska misja ExoMars, która z kolei ma za zadanie badania śladowych gazów w atmosferze Marsa, w tym metanu. Na koniec programu zobaczymy w jaki sposób marsjański habitat wyobrażają sobie w toruńskim planetarium, gdzie powstał model takie przyszłego mieszkania dla marsjańskich kolonistów. Będzie też próba odpowiedzi na pytanie czy da się zamieszkać na Czerwonej Planecie.