Nowy typ Aktywnych Jąder Galaktyk

SDSS MRK

Międzynarodowy zespół astronomów odkrył nową klasę AGN-ów. Odkrycia dokonano za pomocą satelity Swift Amerykańskiej Agencji Kosmicznej NASA i japońsko-amerykańskiego obserwatorium rentgenowskiego Suzaku

AGN-y to niezwykle energetyczne jądra galaktyk, w których najpotężniejszym źródłem energii jest supermasywna czarna dziura. Do grupy tych obiektów należą m.in. blazary, kwazary i galaktyki Seyferta. AGN-y są jednymi z najjaśniejszych obiektów we Wszechświecie. Emitują one energię porównywalną z tą, którą wydzieliłoby kilka miliardów gwiazd umieszczonych w obszarze nie większym niż nasz Układ Słoneczny.

Nowo odkryty typ AGN-u był dotychczas trudny do wykrycia z powodu otaczającej go bardzo gęstej chmury gazu i pyłu przesłaniającej centralny obiekt i całkowicie blokującej emitowane promieniowanie. Jego poszukiwania rozpoczęto już dwa lata temu. Za pomocą specjalnego teleskopu umieszczonego na satelicie Swift udało się odkryć kilkaset relatywnie bliskich AGN-ów, których nie zaobserwowano wcześniej. Powodem ich pominięcia było całkowite niemal pochłanianie światła ultrafioletowego i widzialnego źródeł przez otaczające je gazowo-pyłowe obłoki. Dopiero obserwacje w promieniach rentgenowskich pozwoliły dostrzec obecność tych obiektów.

Według najbardziej prawdopodobnych teorii AGN to obiekt otoczony pierścieniem materii o obwarzankowym kształcie częściowo przesłaniającym centralną czarną dziurę. Typ AGN-u określa się według kąta pod jakim jest on obserwowany. Naukowcy podejrzewają, że takie jądra aktywne mogą być we Wszechświecie dość rozpowszechnione. Na mapach rentgenowskich z satelity Chandra znajduje się wiele punktowych obiektów, których pochodzenie nie jest znane, a które mogłyby być AGN-ami nowego typu