Odwołany start Starlinera. Następna próba w połowie maja

ula

Statek Starliner nie poleciał 6 maja w pierwszą załogową misję do ISS. Na przeszkodzie stanął głośny zawór w górnym stopniu rakiety Atlas V. Zawór trzeba wymienić i start odbędzie się najwcześniej 17 maja.

6 maja 2024 r. rakieta Atlas V miała wynieść w stronę Międzynarodowej Stacji Kosmicznej dwoje astronautów misji demonstracyjnej Boe-OFT. Dwustopniowy system od United Launch Alliance miał wystrzelić na orbitę statek Starliner firmy Boeing. Niestety start odwołano, gdy astronauci byli już w kapsule.

Powodem przerwania odliczania około dwie godziny przed startem był problem z zaworem upustowym ciekłego tlenu w górnym stopniu Centaur rakiety. Po dokładniejszej inspekcji okazało się, że rakietę trzeba będzie wrócić do hangaru pionowej integracji VIF, by dokonać wymiany zaworu. Obecnie kolejna planowana data startu misji to 17 maja.

Pierwszy lot załogowy Starlinera jest wykonywany w ramach programu Commercial Crew, w którym NASA w 2014 r. przyznała firmom Boeing i SpaceX kontrakty na wymianę załóg na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. SpaceX usługi dla agencji wykonuje od 2020 r., Boeing po problemach w ostatnich latach wykonał ostatecznie udany bezzałogowy lot demonstracyjny w 2022 r. Jeśli demonstracyjny lot załogowy z dwójką astronautów się powiedzie, to od 2025 r. statek Starliner będzie wykonywał raz w roku misję dostarczania czteroosobowych załóg na pokład ISS.

W misji Boe-OFT bierze udział dwoje doświadczonych astronautów NASA: Butch Wilmore i Suni Williams. Oboje to doświadczenie piloci wojskowi i testowi, z kilkunastoletnim stażem w NASA i wykonanymi do tej pory dwiema misjami kosmicznymi.

Na podstawie: NASA/ULA

Na zdjęciu: Rakieta Atlas V podczas przygotowań do startu misji Boe-OFT na platformie startowej. Źródło: NASA/Joel Kowsky.